Priuse lugu

Uue sajandi sõiduk, mis tekitab hea enesetunde.

Tavaline sisepõlemismootor on toonud viimase sajandi jooksul üle maailma kaasa tõelise murrangu – esimestest algelistest, üksnes aristokraatidele mõeldud sõiduvahenditest kuni tänapäeva taskukohaste ja töökindlate sõidukiteni. Kahjuks on autode ja fossiilkütuse kasutamine üha kasvanud, mistõttu on suurenenud ka nende keskkonnamõju. Niisiis seadis Toyota 1993. aastal eesmärgiks ehitada puhtama tuleviku nimel sõiduk, mille heitkogus oleks väga väike.

Vaid nelja aastaga suudeti luua teedrajav mudel: Prius Hybrid.

/


Maailmas, kus oli harjutud bensiini ja diislit kasutavate autodega, tekitas murranguline, bensiini ja elektri jõul sõitev Prius arusaadavalt parajat furoori. Kuni tolle ajani olid autotootjad püüdnud aastakümneid rakendada sõiduautodes korraga kahte energiaallikat – ent alati edutult. Aastaks 1997 suutis Toyota aga paljud insener-tehnilised raskused ületada ning tõi turule mudeli Prius – maailma esimese seeriatootmisse jõudnud hübriidi.

21. sajandiks valmis


Esimese põlvkonna mudel oli tõeliselt uuenduslik ja silmapaistev – nagu ka kõik selle edasiarendused. California disainistuudio andis keskkonnasäästlikule sõidukile väärilise välimuse: eripärase, silmatorkavalt kõrge tagaosa, kaarduva katusejoone ja teravad külgjooned. Mudeli tuuletakistustegur (Cd) oli kõigest 0,29.

Väikest sedaankeret kandis edasi spetsiaalselt välja töötatud hübriidsüsteem, mis koosnes ökonoomsest 1,5-liitrisest VVT-i bensiinimootorist ja elektrimootorist. Peale kahe jõuallika sisaldas hübriidsüsteem ka generaatorit ja leidlikult tagaistmete taha peidetud võimsat nikkelmetallhüdriidakut.

/

Priuse hübriidsüsteemis kasutati mitmeid leidlikke kütusesäästlikke lahendusi: alates elektri- ja bensiinimootori töö nutikast koordineerimisest kooskõlas sõiduoludega ning lõpetades mootori väljalülitamisega peatuste ajal. Ent kõige tähelepanuväärsem oli sõiduki regeneratiivne pidurisüsteem, mis muundas varem kuumusena raisku läinud kineetilise energia elektrienergiaks ning laadis sellega akut – see oli suurepärane näide käigupealt toimuvast ümbertöötamisest.

Lisab teie ellu särtsu


Juhi jaoks tähendas see kõik harukordselt nauditavat sõiduelamust. Linnatänaval väikesel kiirusel kulgedes liikus Prius vaikse elektrimootori jõul ning suuremal kiirusel sekkus mängu meeldivalt võimas bensiinimootor – ning kõik oli sama lihtne ja loogiline nagu tavalise auto juures.

Kiirusomadustelt ei jäänud Prius tollastele bensiinimootoriga autodele alla, seejuures oli ta paljudest neist koguni poole ökonoomsem ja poole väiksema CO2 heitkogusega. Seega oli tulemus parem, kui Priuse insenerid olid algul lootnud.

/

Salong jättis asjakohase futuristliku mulje. Näidikuplokk spidomeetri, ohutulede ja muu olulise infoga oli paigutatud mugavalt armatuurlaua keskele. Näidikuploki all oli suur LED-ekraaniga võimsusnäidik, mis andis sõitjatele selge ülevaate, kuidas hübriidsüsteem elektri- ja bensiinimootorit parasjagu kasutab ning kuidas akut laetakse.

Tolleaegsetes reklaamides nimetati uut Priust „fossiilkütust kasutavate 21. sajandi autode eelkäijaks”. See määratlus osutus väga tabavaks. Jaapanist väljapoole hakati Priust eksportima 2000. aastal. Eriti vaimustunud olid uuest mudelist keskkonnateadlikud ameeriklased, ent Prius võitis ka paljude kuulsate inimeste sümpaatia. See aitas omakorda mudelile reklaami teha.

Maailm ootas hinge kinni pidades, kas ja kuidas õnnestub Toyotal sellist radikaalset ideed veelgi edasi arendada.

/
Uue ajastu algus


Kui saabus aasta 2003, mil avalikkuse ette pidi jõudma uus mudel, ootas maailm hinge kinni pidades, kas ja kuidas õnnestub Toyotal sellist radikaalset ideed veelgi edasi arendada. Inseneride jaoks oli see raske pähkel, aga samal ajal ka uskumatult hea võimalus. Toyota oli ennast keskkonnateadliku autotootjana juba tõestanud. Ettevõte seadis nüüd eesmärgiks parandada Priuse keskkonnanäitajaid, sõiduomadusi ja ökonoomsust ning muuta mudel seeläbi veelgi populaarsemaks.

Ainus võimalus seda saavutada oli alustada projekteerimisega puhtalt lehelt ning töötada välja veel kõrgetasemelisem teise põlvkonna hübriidsüsteem. Töö käigus registreeriti 530 uut patenti.

/
Uue hübriidajamiga, mis kannab nüüd nime Hybrid Synergy Drive (HSD), kaasnes mitmeid muudatusi. Tänu täiustatud mootorile ja akule ning 50% võimsamale elektrimootorile polnud uus Prius mitte ainult kiirem ja erksam, vaid ka ökonoomsem. Maailma kõige kütusesäästlikuma mudeli sõiduulatus elektrisõidukina oli eelkäijast suurem (2 km) ning CO2 heitkogus väiksem (104 g/km).
/
Sedaankere asendati pikema, laiema ja voolavama luukpäraga. Tänu ülitugevale aerodünaamilisele kerele (Cd oli nüüd vaid 0,26) hinnati mudeli ohutus Euro NCAPi kokkupõrkekatses viie tärni vääriliseks – varem ei olnud samas klassis keegi võrdväärset tulemust saavutanud.
Tehnikaime


Uus Prius ei paistnud silma mitte üksnes Toyota eesrindlike keskkonnamõju vähendamise tehnoloogiate poolest, vaid seda peeti – ja peetakse praegugi – ka tehnilise uuenduslikkuse lipulaevaks.

Paljud uued süsteemid võeti esimest korda kasutusele just Priuse varustuses, nagu näiteks intelligentne parkimisabi (IPA), mis aitas juhil turvaliselt parkimiskohale manööverdada, sõiduki stabiilsuskontroll koos rooliregulaatoriga (S-VSC), mis ühendas endas roolivõimendi ja libisemisvastased süsteemid, ning elektriline kliimaseade, mis jätkas töötamist ka siis, kui sõiduk peatus ja mootor välja lülitus.

/

Uue põlvkonna mudelisse mahtus viieliikmeline perekond veelgi mugavamalt. Üles keskele paigutatud näidik sõiduandmetega oli kasvanud laiemaks ning suure futuristliku armatuurlaua keskosa oli suure värvilise multimeediaekraani päralt. Uue põlvkonna varustus tegi versioonist olenemata silmad ette paljudele tippklassi luksusautodele: kiirushoidik, tipptasemel helisüsteemid, satelliitnavigatsioonisüsteem, telefoni vabakäesüsteem ja tahavaatemonitor muutsid sõidud Priuse roolis tõeliselt meeldejäävaks.

Viie aasta jooksul, mil teise põlvkonna Prius turul oli, sai selgeks, et hübriidtehnoloogia on automaailmas jäädavalt kanda kinnitanud. JD Poweri ja teiste ettevõtete korraldatud kliendirahuloluküsitlused ning kasvavad müüginumbrid näitasid, et kliendid olid oma hübriidautoga tõeliselt rahul.

Keegi ei osanud ette kujutada, et juba esimesel kuul esitatakse mudelile nii palju tellimusi – loodetud 10 000 sõiduki asemel müüdi 180 000 sõidukit –, mistõttu pikenes ooteaeg seitsme kuuni.

/
Maailmavallutajat täiustatakse veelgi


Aastal 2009 jõudis müügile kolmanda põlvkonna Prius. Keegi ei osanud ette kujutada, et juba esimesel kuul esitatakse mudelile nii palju tellimusi – loodetud 10 000 sõiduki asemel müüdi 180 000 sõidukit –, mistõttu pikenes ooteaeg seitsme kuuni. Uus mudel köitis inimeste tähelepanu ning soodustused, mille valitsused samal aastal ökoautodele kehtestasid, ei tulnud müüginumbritele samuti kahjuks.

Sõiduki siluett oli jäänud enam-vähem samasuguseks. Teise mudelipõlvkonna voolavad jooned olid asendunud sirgete konkreetsete joonte ja nurgeliste pindadega – maailma enim müüdud hübriidmudel oli eelkäijast tublisti enesekindlama välimusega.

Ka tehnika valdkonnas ei olnud Priuse insenerid loorberitele puhkama jäänud, vaid nad olid püüdnud sõidukit veelgi lihvida, täiustada ja arendada, pöörates tähelepanu igale üksikasjale. Et sõiduk oleks suurel kiirusel ökonoomsem ja pöördemoment (s.o tõmbejõud ja erksus) oleks väikesel kiirusel suurem, oli bensiinimootori töömaht kasvatatud 1,8 liitrini. Koguni 90% hübriidsüsteemi osadest olid uued ning süsteem oli tänu sellele kergem ja kompaktsem.

/
Uus Prius paistis järjekordselt silma tõeliselt uuenduslike tehniliste arenduste poolest. Nii näiteks vähendasid Toyota esimene elektriline veepump ja heitgaaside retsirkulatsioonisüsteem (EGR) mootori sisemist hõõrdumist ja ka kütusekulu ning tehnikasõbrad vaimustusid katusesse integreeritud päikesepaneelidest, mis ei lasknud päikese kätte pargitud Priuse salongil kuumeneda – nimelt käivitus päikeseenergia jõul Priuse kliimaseade.
/
Tänu ulatuslikule LED-tulede kasutamisele vähenes elektrienergia kulu 30%. Priusest sai ühtlasi esimene auto, millel oli survevalu abil valmistatud plastkere. Plasti valmistamiseks ei kasutatud naftat, vaid toore oli taimset päritolu. Sellega andis Toyota heitkoguste vähendamisse ja keskkonnasäästlikkuse propageerimisse järjekordse tõhusa panuse.
/
/
Priuse perekond kasvab Aastal 2012 kasvas Priuse perekond kolme liikmeni: lisandusid ruumikam Prius+ ja pistikühendusega Prius Plug-in. Tänu senistest võimsamatele liitium-ioonakudele algas Priuse loos uus peatükk. Toyota ainulaadsete omadustega hübriidsõiduki potentsiaalsete klientide ring kasvas veelgi.
/
Prius Plug-In Välimuse poolest oli Prius Plug-In oma kauaaegse sõsarversiooni sarnane, kuid tõi hübriidide maailma midagi täiesti uut – akusid ei laadinud nüüd ainult hübriidsüsteem, vaid seda sai teha ka välisest allikast. Plug-In oli sobiv lahendus neile, kes soovisid läbida puhtalt elektri jõul pikemaid vahemaid, ilma et nad oleks seejuures pidanud muretsema aku tühjenemise pärast. Üksnes elektri jõul sai läbida kiirusel kuni 80 km/h kuni 25 km, seejuures polnud vaja vähimalgi määral sõiduulatuse pärast muretseda ega sõidustiili muuta.
/
Prius+ Avarama pakiruumiga ja kuni seitset inimest mahutav Prius+ oli samuti tuttava ilmega, kuid pikema ja kandilisema tagaosaga ning lähemal vaatlusel võis märgata mõningaid stiilierinevusi. Prius+ oli teretulnud lisandus, sobides suurepäraselt peredele, kes vajasid rohkem ruumi, kuid ei tahtnud teha keskkonnasäästlikkuse arvelt järeleandmisi. Mis kõige tähtsam, lisakaal ei mõjutanud sõiduomadusi, sest võimsad akud olid tehniliselt ajakohased.
Pilk tulevikku


Võib kindlalt öelda, et oma võrdlemisi lühikese, 18-aastase müügiperioodi jooksul on Prius kirjutanud oma nime ajalukku ning kujunenud viimase sajandi üheks kõige teedrajavamaks mudeliks. Alguses ei jaganud mitte kõik meie veendumust, et hübriidid võiksid aidata edendada tulevikutransporti ja planeedi heaolu, kuid nüüdseks on enamik jõudnud tõdemusele, et Prius ja selle mudeli taga peituv hübriidtehnoloogia on tõhus samm heitmevaba transpordi suunas.

Iga uue mudelipõlvkonnaga on Prius muutunud järjest keskkonnasäästlikumaks ja ökonoomsemaks ning andnud inimeste käsutusse uusi teedrajavaid tehnilisi lahendusi. Ent mis kõige tähtsam – Prius on suurepärane stardiplatvorm uute säästlike ja nauditavate transpordilahenduste väljatöötamiseks.

/
Meie e-privaatsuse poliitika

Me kasutame oma veebilehel küpsiseid, et pakkuda sulle veel paremat teenust. Kui nõustud sellega, siis jätka meie veebilehe kasutamist nagu tavaliselt. Vastasel korral loe siit küpsiste haldamise kohta.