Broneeri hoolduse aeg Registreeru proovisõidule Toyota Liising ja Kindlustus Vaata eripakkumisi Leia lähim edasimüüja Komplekteeri oma mudel

Land Cruiseri lugu

Kõige vastupidavam nelikveoline mudel.

Kuidas kirjeldada ühe sõnaga autot, mis on saavutanud kogu maailmas legendi kuulsuse – vastupidav, jõuline, töökindel, purunematu? Land Cruiser on kõike seda ja palju muudki, ent millegipärast ei suuda need väited siiski edasi anda seda, kuidas see mudel on 60 aastat olnud ületamatu kvaliteedi võrdkujuks. See auto on loodud ellu jääma enamikus kohtades, kus on võimalik end proovile panna.

Nagu katsumustes karastunud sõdurgi sündis Land Cruiser halastamatutes sõjaoludes. Kui Põhja-Korea tungis 1950. aastal Lõuna-Koreasse, tulid ÜRO ja USA Lõuna-Koreale appi ning USA okupeeritud Jaapan toimis varustusbaasina.

Üsna pea tehti Jaapani autotootjatele ülesandeks varustada USA sõjaväge kompaktse nelikveolise sõidukiga ning kuna Toyota omas varasemat, 1940ndatest pärinevat kogemust Jaapani sõjaväele veokite valmistamise alal, olid tal reageerimiseks head eeldused ja Toyota hakkaks liitlasvägedelt saama palju tellimusi.

Originaal

1951. aasta jaanuaris – viis kuud pärast konstrueerimise algust – valmistas Toyota oma esimese prototüübi. Prototüüpauto, milles kasutati Toyota olemasolevate mudelite osi, koosnes SB-tüüpi ühetonnise veoauto šassiist ja suurest 3,4-liitrisest B-tüüpi bensiinimootorist. Tollase Willys Jeepi (okupatsioonivägede lemmiku) populaarsuse tõttu otsustas Toyota nimetada oma uue prototüübi Jeep BJ-ks (B tähistas B-tüüpi mootorit, J juhtivat Jeep 4 × 4).

/

Tolle aasta juulis tegi proovisõitja Ichiro Taira proovisõidu (politseiameti ametnike järelevalve all), mille käigus sõitis ta BJ mudeliga Fuji mäe kuuenda kontrollpunktini – vägitükk, millega oldi seni hakkama saadud vaid hobuse seljas! Proovisõit tõestas BJ võimekust ning auto võeti kasutusele Jaapani politseiameti patrullautona sama aasta augustis.

Kulus veel kaks aastat, enne kui BJ oli valmis täiemahuliseks tootmiseks, ning selleks ajaks olid muud valitsusasutused ja energeetikaettevõtted juba esitanud tellimused. 1954. aastal, mil oli möödunud esimene terviklik tootmisaasta, muudeti Willyse ettevõtte kaubamärgi rikkumise väidete järel BJ nime. See nelikveoline sõiduk on nüüd tuntud Toyota Land Cruiserina.

Peen muutus

Teine Land Cruiser (20. seeria) sai valmis 1955. aasta novembris, neli aastat pärast esimese prototüübi tutvustamist avalikkusele. Väliselt muudeti seda vähe, kuid sisemiselt leidsid aset suured muutused: praktilisest sõjamasinast sai mugav tsiviilsõiduk.

Endiselt äratuntavate BJ juurtega 20. seeria uhkeldas sisseehitatud esitulesid hõlmavate pehmemate kerejoonte ja ruumikama salongiga. Tänu uutele raputusi pehmendavatele eesmistele ja tagumistele lehtvedrudele paranes sõidumugavus, vibratsiooni salongis vähendati uute kummist vedrupuksidega.

/

Manööverdusvõime parandamiseks tehti lühike teljevahe veelgi lühemaks, samal ajal kui uus pika teljevahe ja parema kandevõimega versioon pakkus mitmeid omapäraseid keretüüpe, mille hulka kuulusid mitmekohalised salongid ja pikapid.

Kapoti all kasutati uut malmist F-seeria mootorit, mis tagas eelkäijaga võrreldes 23% suurema võimsuse. 1948. aastal ehitatud B-seeria mootori edasiarendatud versiooni kasutati Toyota sõidukites kuni 1992. aastani, mil lõpetati selle tootmine. See mootor märgib silmapaistvat insenerisaavutust ja läheb ajalukku meie teenekaima mootorina.

Kuna sõjaväed üle kogu maailma soetasid pidevalt 20. seeria mudeleid, jääb mulje, et tegemist oli esimese nende riiki saabunud Toyotaga. Land Cruiseri eksportmüügi edu ilmnes selgelt 1957. aastal, mil 32,8% kogu Jaapani sõidukite ekspordist moodustasid jõulised nelikveolised sõidukid.

/
/
Elu algab neljakümneselt (Forty)

Kolmanda põlvkonna mudel – 40. seeria – tuli turule 1960. aastal. See kultusmudel jätkas jõgede ületamist ja kividega külvatud teedel sõitmist 24 aastat ning sai hüüdnimeks Forty (’nelikümmend’).

Tänu 20. seeria edu järel tublisti paranenud mainele oli Toyota inseneridele tollal esmatähtis tagada, et Forty kannaks endas edasi võiduvalemit, ent samal ajal tehti sõiduki juures tähelepanuväärseid parandusi ja nutikaid täiustusi.

/
/

Sama moodi nagu eelmise mudelivahetuse puhul, tehti ka praegu väliskujunduses vaevu hoomatavaid muudatusi. Nende hulka kuulusid nelinurksemad rattakoopad ja esitiibadele paigutatud suunatuled, ent kõige meeldejäävam oli esitulesid ja radiaatorivõret raamiv rombikujuline ümbris.

Ühe suurima muudatusena pakuti kolme lõppülekannet – Full (täielik), Economy (säästlik) ja Moderate (mõõdukas) –, mille kasutamine olenes maastikust, millega omanikud silmitsi seisid. Eelmiselt mudelilt võeti üle kolmekäiguline käsikäigukast, kuid nüüd sisaldas see üldisi ülekandearve vähendavat jaotuskasti, et pakkuda kokku kuut edasikäiku: kolme maantee- ja kolme maastikukäiku.

/

Kuna nõudlus universaalkerega mudelite kandevõime järele suurenes üha, võeti 1967. aastal kasutusele uus FJ55 versioon, millel oli pikem (2700 mm) teljevahe, uudne kujundus ja sõiduautole omane mugavus.

Peale kandevõime oli üks selle mudeli silmapaistvaid omadusi allservas paiknevate hingedega tagaluuk (mille sai klaasakna allakeeramisel lahti tõmmata) või väljapoole avanevad kahepoolsed uksed – valida sai endale sobiva lahenduse.

/

Hiljem, 1980. aastal asendati 55. mudel suurema ja ruumikama 60. seeriaga. Praeguses tiheda konkurentsiga turusegmendis keskendusid insenerid sõidukvaliteedi parandamisele ning pehme sisustuse ja poolitatud esiistmega (pinkistme asemel) luksuslikumale salongile.

/
Uus ajastu

Pärast suures osas muutumatuna püsinud 40. seeria 24 eriti edukat aastat (kui võtta arvesse algupärast 20. seeriat, siis 29 aastat) kuulutas 1984. aasta uue Land Cruiseri – 70. seeria – ehk tänapäevasesse maailma sobiva auto saabumist.

Insenerid leidsid, et uut mudelit tuleb käsitleda puhta lehena, sest see siseneb tunduvalt konkurentsivõimelisemale areenile, kus nõudlus vabaajasõidukite järele on tõusuteel.

/
/

Uut Land Cruiserit otsustati pakkuda kahe variandina. Raskeks tööks mõeldud mudel oli jõuline tööhobune neile, kes vajasid vastupidavust, mis saavutati mugavuse arvelt. Seevastu kergemaks tööks mõeldud mudel võimaldas mugavalt läbida pikki vahemaid sõprade ja pereliikmetega.

Endiselt Land Cruiserina äratuntavaid raskeks tööks mõeldud mudeleid iseloomustasid nurgeline, paksust terasest kere ning nurga alla paigutatud esiklaas viie teljevahe ja erineva mootorivalikuga versioonidel.

/

Kuigi tavavaatlejale ei tundunud see väga teistsugune, oli kergemaks tööks mõeldud mudelite esiosa ilme tänu ümaramatele rattakoopa laienditele ning iluvõre ja põrkeraua kujundusele veidi pehmem. Kolme teljevahet pakuti koos mootorivalikuga, mis koosnes ainult neljasilindrilistest jõuallikatest.

Et pakkuda konkurentsi Mitsubishi Shoguni sarnastele mudelitele, eristus 1990. aastal kergemaks tööks mõeldud mudel selgelt oma sitkemast vennast uue identiteedi poolest: mudelivalikusse lisandus Land Cruiser Prado. Selle tootmine jätkus seni, kuni see asendati uue mudeliga – 90. seeriaga. Ent 70. seeriat (raskeks tööks mõeldud mudeleid) toodeti endistviisi edasi. Esimene suurem muudatus leidis aset 2007. aastal, uskumatud 23 aastat pärast esimese mudeli tulekut tootmisliinilt.

Leidub lugematul hulgal lugusid muljetavaldavatest reisidest, mida inimesed on oma Land Cruiseritega ette võtnud. Üks lugu, mis teiste seas silma paistab, räägib abielupaarist Paul ja Brigitta Bohlen Jünist, kes läksid oma 70. seeria mudeliga laia maailma seiklema, läbides ümbermaailmareisil 63 riiki ja 280 000 km. Loe lähemalt selle kohta, miks leidus nende jaoks vaid üks auto, mis oli selleks katsumuseks valmis.

/
Mugavus on peamine!

1996. aastal tuli turule uus 90. seeria. See eristus Land Cruiseri mudelivalikus selgelt selle poolest, et oli mõeldud klientidele, kes väärtustasid nelikveolise sõiduki head juhitavust, aga ka mugavust ja sõidunaudingut.

Pilkupüüdvas uues ilmes, mis hõlmas tõusvat keskjoont, suuri plastist põrkeraudu ning kolme- ja viieukseliste kerede valikut, väljendus endiselt Land Cruiserile omane kõikvõimsus – võimalus sõita kuhu tahes –, kuid ümaramas ja moodsamas vormis.

/

Uus hammaslattrool andis 90. seeriale sõiduautolikuma ilme ning uus sõltumatu esivedrustus tagas tavajuhtidele soovitud sõidukogemuse, ohverdamata maastikuvõimekust.

Vahepeal uuendati universaalkerega sõidukit ehk linnamaasturist tuletatud mudelit, mis sai alguse 50. seeriast 1967. aastal ja mida täiustati 1960.–1980. aastatel, 100. seeriaga 1998. aastal.

Uus auto, mis oli üsna luksuslik Land Cruiseri mudelivalikus, pakkus paremaid nelikveolise sõiduki sõiduomadusi ja moodsat aktiivvedrustust. Sõitjate päralt oli peene puitviimistluse ja nahkistmetega salong. See oli ideaalne valik klientidele, kes soovisid luksusauto mugavust, kuid seda koos aukartust äratava väljavaatega – Land Cruiser 100 pakkus täiuslikku kõrget istekohta ees laiuva tee nägemiseks.

/
Sujuvalt uude sajandisse

Hoolimata suhteliselt lühikesest ja edukast kuueaastasest perioodist, mil 90. seeriat müüdi üle 760 000 mudeli, oli 2002. aastal Land Cruiseril käes aeg astuda uude sajandisse: loodi 120. seeria.

/
/

Ehkki sõiduk tundus endiselt jõulise ja tugevana, nagu võiski oodata, oli ka salong maitsekas ja hästi läbi mõeldud. Orgaanilise kujuga armatuurlaud ühendas salongi tervikuks, ulatudes kliimaseadmest ja heliekraanist keskkonsoolil olevasse S-kurvi.

2007. aastal asendati suurem 100. seeria linnamaastur veelgi pikema ja laiema 200. seeriaga, mis tänu oma ümberkujundatud eraldi raamikonstruktsioonile pakkus juhtidele suuremat mugavust, vastupidavust ja turvalisust kokkupõrke korral. Maailma esimese aeglase sõidukiiruse hoidikuga varustatud 200. seerial sai hoida automaatselt väikest kiirust kividel ja liival sõites.

/
Viimane peatükk

Kui Land Cruiseri müügimaht lähenes 6 miljonile, oli taas aeg ergutada 120. seeriat, et püsida konkurentidest ees. Uus 150. seeria toodi turule 2009. aastal ning seda pakuti rohkem kui 178 riigis üle kogu maailma – kuidas küll asjad on muutunud alates Land Cruiseri müügi algusaegadest!

/

Disainiuuendusi juhtis Prantsusmaal asuv ED2. Lõpptulemuseks oli väiksem pereautolik mudel, millel olid hiljuti turuletoodud suurema venna (200. seeria) disainijooned. Jõulisem välimus hõlmas ka uudset parempoolsete hingedega tagaust, ülemises servas asuvate hingedega akent sai avada eraldi.

Sisekujunduses asendati eelmise mudeli salongis kasutusele võetud kaarjad vormid nurgelisema ja jõulisema disainiga. Peale uue funktsionaalse armatuurlaua, mille kvaliteet ja ilme olid paremad, võeti kasutusele uus kokkupõrget ennetav ohutussüsteem, mis hoiatab juhti läheneva kokkupõrke eest enne sõiduki pidurdamist kokkupõrke ärahoidmiseks.

/

Peaaegu 65 aasta pikkune ajalugu ja üle 6,5-miljoniline läbimüük tõendavad, et Land Cruiser jätkab oma võidukäiku. Land Cruiser on kujunenud algsest hädavajalikust sõjamasinast mitmeotstarbeliseks linnamaasturiks, mis suudab toime tulla ostukeskuste ohtudega. Nii on Land Cruiseril järgmise kümnendi tarbeks olemas kõik need omadused, mille poolest ta üleüldse tuntuks sai. Ehk see ongi põhjus, miks paljud inimesed seda sõidukit nii kalliks peavad. Mõnikord piisab selle kirjeldamiseks lihtsalt sõnast „kvaliteet”.

Meie e-privaatsuse poliitika

Me kasutame oma veebilehel küpsiseid, et pakkuda sulle veel paremat teenust. Kui nõustud sellega, siis jätka meie veebilehe kasutamist nagu tavaliselt. Vastasel korral loe siit küpsiste haldamise kohta.